Kärt barn har många namn. Dessutom används namnen ofta även felaktigt vilket leder till förvirring. Här försöker vi redogöra för de olika begreppen.
Motoroptimering
En motoroptimering innebär att motorn i sig eller styrningen av motorn (ofta genom en motorstyrenhet) optimeras. Vad man optimerar för avgörs helt av vad man strävar efter och sätter upp för mål.
Man kan t.ex. optimera en motor för att ge lägre avgasvärden, dra mindre bränsle, ge mer vridmoment, varva högre, få en viss karaktär osv. Ibland finns det samverkanseffekter när man optimerar, dvs. samtidigt som man optimerar för en egenskap, får man andra önskade egenskaper på köpet. Ibland blir det tvärt om vilket kan innebära att man inte kan få allt samtidigt, utan får välja ett par specifika mål medan man får offra andra.
Mappning
En mappning innebär i regel uteslutande att man justerar mjukvara i en styrenhet för att få vissa önskade egenskaper och/eller eliminera vissa oönskade egenskaper.
Mappning handlar ofta om ett manuellt skräddarsytt arbete som av utföraren (s.k. ”mapparen”) görs i ”closed loop”, dvs. man gör justeringar och utvärderar dem och fortsätter göra justeringar för att eftersträva de resultat man önskar.
Chippning / chiptrim
Förr i tiden brukade man fysiskt löda ur och i chip på kretskorten till styrenheterna. Man brukade ”bränna” chip som man lödde dit.
Nuför tiden är det nästan aldrig som man behöver gå tillväga på det sättet. Den gamla metoden gjorde det också rätt omständigt att göra finjusteringar, då det ofta gick åt ett chip för varje justering. För att påskynda chipbytena var det vanligt att man lödde dit en sockel som chipen kunde tryckas i/dras ut ur enkelt, men det tog ändå relativt lång tid att arbeta så.
Däremot har begreppet ”chippa”, ”chippning”, ”chiptrimning” och liknande hängt med, trots att man egentligen inte arbetar så längre.
Det man idag brukar mena med att t.ex. ”chippa bilen” är att optimera motorn i bilen.